8. sz. főút Várpalota elkerülő építése
Alap adatok:
Megbízó: NIF Zrt.
Kivitelező: SDD Konzorcium
Kivitelezés összege: 28 000 000 000 Ft
Kivitelezés kezdete/vége: 2014.09.12. – 2018.02.19.
Projekt rövid leírása:
A Várpalotát elkerülő út két ütemben valósult meg 2×2 sáv szélességben, stabilizált leálló sávval, jellemzően 22,50 m szélességgel, 3,5 m széles forgalmi sávokkal, a csomópontok és az elágazások közelében szükséges további kanyarodó sávokkal kiegészítve.
Az I. ütemben a 23+900 – 29+700 km szelvények között megépült 1 db külön szintű csomópont, 2 db vasúti híd és 3 db külön szintű átvezetés, közúti aluljáró vasbeton híddal a 8 sz. főút felett, valamint egy vasúti terelővágány provizóriummal. A vasúti hidak pályaszerkezete ún. „öszvértartó” rendszerű (acél gerendákkal együttdolgozó vasbeton pályalemez).
A projekt keretében elkészült a 7207 jelű út korrekciója, valamint Várpalota összekötő út és Körpálya összekötő (Keresztező) út, valamint elkészültek a tervezett földutak.
A II. ütem megvalósítása során a 29+700 – 33+100 km szelvények között megépült 2 db szintbeli csomópont, 2 db körforgalmi csomópont, 1 db külön szintű csomópont, közúti aluljáró vasbeton híddal, valamint 1 db gyalogos és kerékpáros aluljáró. Meglévő közúti felüljárók kerültek felújításra a Székesfehérvár-Szombathely 20. sz. vasútvonal felett, valamint a Péti víz felett.
Utóbbi közelében található a szájhagyomány szerint elnevezett „Római Fal” (valójában a középkorban épített műemlék támfal, amely a 8. út töltését támasztja – valódi neve Öskü Kikeri tói gát). A beruházás keretében a tervezett közmű kiváltások elkészítése, új közművek építése és védelembe helyezése is megtörtént.
EUROUT Kft. főbb feladatai:
A mérnöki konzorcium tagjaként az EUROUT Kft. a hídépítési, környezetvédelmi és zöldterület építési, elektromos, valamint közműkiváltási munkák műszaki ellenőrzését végezte, továbbá biztosította a szakértői feladatok ellátását, illetve a projektvezetés támogatását.